Měření InBody

Proč jsem si vybral InBody …

Jé, tobě je jen 10 let …

Mé první měření na Inbody přístroji proběhlo v roce 2014. Byla to první zkušenost s nějakou podrobnější analýzou složení těla. Do té doby jsem jako většina lidí spoléhal především na měření hmotnosti pomocí osobní váhy. A ano i zrcadlo hrálo svou roli. Vizuální kontrola rovněž pomáhá při sledování změn. Že sledování hmotnosti není podstatné mi došlo teprve po zmíněné prvním měření na InBody. Více o tomto tématu najdete v článku Jak váha může ovlivňovat naši psychiku … a proč není důležitá. 

K měření jsme se dostali se skupinkou nadšenců, kteří se sebou chtěli něco dělat a oslovili mě o pomoc. Měřila nás moje kamarádka a nutriční terapeutka Hana Lang na přístroji InBody 370

Bylo zajímavé podívat se na své tělo podrobněji, ale nejvíce mě dostala hláška: „Jé, tobě je jen 10 let …“

 

InBody 270

Co je to metabolický věk?

Je asi jasné, že jsem neomládl a můj věk zůstal stejný. Mluvím však o metabolickém věku, který tyto přístroje umí změřit. Na metabolický věk se zaměříme v jiném článku, ale dnes alespoň stručně shrneme, o co se jedná. 

Metabolický věk by měl odpovídat věku chronologickému. Dosažená hodnota říká, jak funguje náš metabolismus. Pokud je hodnota shodná je vše v pořádku, pokud je však vyšší znamená to, že metabolismus nefunguje, jak má. No a pokud je nižší, pak vaše tělo, respektive jeho metabolismus, funguje lépe, než je obvyklé ve vašem skutečném věku. Ale jak jsem již říkal, vrátíme se k tomuto tématu v samostatném článku. 

Co nám InBody může říct?

Pro práci s klienty a sledování změn ve složení těla používáme InBody 270. Jedná se o přenosný přístroj, který nám umožňuje sledování celé řady parametrů a změn, ke kterým dochází, pokud se rozhodneme něco se sebou začít dělat.

Nechci zde propagovat žádnou značku přístroje. Sdílím osobní zkušenost a i když mám srovnání, řešit to v tomto článku nebudeme. To hlavní, na co dále zaměříme jsou výstupy, které díky měření můžete získat. Právě měření přináší podrobný pohled na strukturu těla a také umožňuje sledovat k jakým změnám v těle dochází. Díky tomu je možné upravit cestu, po které jdeme za svým cílem. 

Co všechno se dozvíme?

Projdeme spolu základní zprávu, kterou obdržíte vždy a všude po měření na InBody přístrojích. Její ukázku máte výše. Můžete se setkat i s druhou rozšířenou variantou zprávy, která právě obsahuje zmiňovaný metabolický věk.  My se podíváme na tu první, která shrnuje všechny základní údaje o vašem těle. 

Co najdete v základní zprávě?

  • základní analýza složení těla (bílkoviny, minerály, množství tělesného tuku, hmotnost, celková voda)
  • základní výsledek InBody
  • doporučení týkající úpravy hmotnosti
  • hodnocení obezity
  • analýza obezity
  • poměr pasu a hýždí
  • úroveň útrobního tuku
  • analýza svalové a tukové tkáně
  • segmentální analýza svaloviny
  • segmentální analýza tukové tkáně
  • kalorický příjem
  • výdej kalorií při cvičení
  • historický vývoj při opakovaném měření

Vše vám představím na svých výsledcích

Držím se zásady, že pokud něco dělám, musí to mít výsledky. Dlouhodobé. Což koneckonců dobře znáte z mého eBooku. Pokud jste si jej ještě nestáhli, můžete jej získat přímo zde. Proto jsem se rozhodl vše představitvysvětlit na svých výsledcích, kde mimo jiné v závěru zprávy můžete vidět dlouhodobý trend, který má minimální výkyvy.

Základní údaje

Zpráva začíná celkovým přehledem základních parametrů. První jsou vždy dosažené výsledky a poté rozmezí, které je obvyklé pro člověka vašeho věku a vašich tělesných parametrů. Jinými slovy je v závorce uvedeno optimum, v jakém byste se měli pohybovat. 

Údaje týkající se rozmezí berte jako orientační. Pokud aktivně cvičíte, budete mít více svalové hmoty, která bude vázat nejen vyšší množství bílkovin, ale také vody. Tím pádem se dostanete mimo normu. Vždy se na údaje dívejte v kontextu a nezaměřujte se na jen jednu hodnotu, která se odlišuje od normy. A právě to je výhoda analýzy složení těla, tedy komplexní pohled v celkovém kontextu.

Odchylky od normy

Další skupina parametrů již naznačuje, kam by bylo dobré zaměřit svou pozornost, pokud se složení vašeho těla od normy zásadně odchyluje, a to negativním směrem.

Výsledek InBody 94/100 neznamená v tomto případě procenta, ale jde o koeficient celkové kondice a zdraví, na kterém mj. můžete v čase pozorovat své zlepšení. Zdravý člověk s optimální vahou by měl hodnotu 80/100. Vyšší číslo znamená, že dotyčný je v lepší než obvyklé kondici pro populaci stejného věku, výšky a pohlaví.

Kontrola hmotnosti udává, zda by mělo dojít ke změně váhy a současně je udáno v jaké oblasti by změna měla být realizována. Možná vás to překvapí, ale občas je doporučen i rozvoj tukové tkáně, která má v těle nezastupitelnou roli. Častěji se však setkáme s doporučením rozvoje svalové hmoty a úbytku v oblasti tuků.

Mj. u mužů nízké hodnoty tukové tkáně nejsou problémem, ale pokud se pod standardní hodnoty množství tuku dostanou ženy, může to znamenat spojitost se zdravotními problémy. Typickým příkladem bývají potíže s menstruačním cyklem.

Doplňkem jsou poté ukazatele hodnocení obezity, ať již je to klasické BMI, tedy váha k výšce nebo ukazatel PBF, což je poměr tukové hmoty k celkové váze. Ukazatele upozorňují, pokud se něco odchyluje.

Opět je jasné, že aktivní kulturista bude mít špatné BMI, a proto je tento ukazatel, samostatně uvedený, zavádějící. Na druhou stranu PBF už tak lehce ošidit nelze. K ukazateli BMI se ještě vrátíme v samostatném článku.

Obvod pasu a hýždí je dalším rizikovým ukazatelem, zejména v okamžiku, kdy je poměrová veličina přes uvedené rozmezí. Nižší hodnota riziková není, pokud se tedy nejedná o případ mentální anorexie, což by se projevilo také v ostatních výsledcích.

A konečně ukazatel, který osobně považuji za nejdůležitější, je úroveň útrobního tuku. Hodnotu okolo 6-7 můžeme považovat za ještě v normě, ale pokud tuto hodnotu přesahujete, je vhodné se na viscerální tuk zaměřit, a to především kvalitní, nízko sacharidovou stravou.

Závěr tabulky tvoří přehled udávající váhu bez tukustupeň obezityzákladní metabolickou míru a doporučený kalorický příjem. Osobně doporučuji sledovat ukazatel bazální metabolické míry. Pokud klesá, znamená to, že naše tělo nefunguje optimálně, ale je zpomalené, což rozhodně není dobré. Všímejte si jaký je trend tohoto údaje a pokud vám roste fyzická kondice, měl by se i tento parametr zvyšovat. Jako zavádějící je potřeba vnímat ukazatel stupně obezity, a to zejména pokud aktivně sportujete.

Rozložení svalové hmoty a tuku

Další přehledy nám ukazují rozložení tukové a svalové hmoty a také celkovou hmotnost. V analýze obezity pak můžeme pozorovat také celkové procento tuku, zatím co v analýze sval-tuk je uvedena absolutní hodnota. Vždy je dáno rozmezí, které je v normě. Nicméně je možné se často setkat s rozložením, kdy osoba má vše v normě, ale svaly jsou na dolní hranici a tuk na horní. I v takovém případě se dočkáte doporučení zapracovat na svalech a shodit nějaké to kilo tuku.

Z toho, jak jsou pod sebou ukazatele hmotnosti, svalů a množství tuku, lze usoudit, jak na tom jste. Vytvářejí-li tvar písmene C, pak je doporučení cvičit, D jako dokonalý, a I jako ideál. Asi nemusíme, zdůrazňovat, že pokud máte I za hranou normálu, tak to v pořádku nebude.

Přehled jednotlivých typů vidíte na dalším obrázku.

Výborným pomocníkem je segmentální analýza, a to jak svalové, tak tukové tkáně. Přesně vidíme, kde je na těle problém. Navíc můžeme v případě opakovaného měření identifikovat, kde došlo k pozitivnímu posunu.

Tento ukazatel je klíčový pro všechny, kteří se přehnaně orientují jen na změnu váhy. Často zde můžeme vidět, jak rostou a přibývají svaly a také kde a o kolik ubyl tuk.

Poslední položky poté udávají vývoj mezi jednotlivými měřeními. Jednou ze zásad zdravého životního stylu je dlouhodobá udržitelnost, a proto by výkyvy v jednotlivých parametrech měly být minimální. Samozřejmě, pokud nejste na své cílové váze a hubnete, bude tomu jinak.

A konečně přehled spálených kalorií při cvičení je uzpůsoben přímo na váš aktuální stav a výsledky měření.

Jak se na výsledky dívat?

Již jsem to zmiňoval na začátku, vždy vnímejte vše v kontextu. Jednotlivé údaje nejsou vypovídající. Obecně platí, že je lepší mít více svalové hmoty a přiměřeně tukové tkáně. Co je vždy varujícím signálem, je vyšší nebo vysoký viscerální tuk, o němž si více povíme v některém z dalších příspěvků. Mějte rovněž na paměti, že tento tuk nejde eliminovat cvičením, ale pouze úpravou jídelníčku.

Osobně používám InBody k měření cca jednou za čtvrtletí, a to i přesto, že jej mohu mít k dispozici prakticky k dennímu monitorování. Mějte na paměti, že přehnané sledování jednotlivých parametrů také není obvyklé a bohužel u některých lidí může vést až k nadměrnému sebepozorování, což ke zdravému životnímu stylu rozhodně nepatří. Vytváří pak na sebe tlakstresují se i drobných odchylek.

Chcete se změřit?

Pokud vás analýza těla zaujala a máte zájem o měření na InBody, pak se ozvěte. Měříme nejčastěji v Praze a Olomouci. Nicméně často cestujeme, a tak je možné se domluvit i mimo tato místa. A pokud máte dotazy, neváhejte se ozvat.

Jako psychologa mě vždy zajímaly souvislosti fungování mysli a těla. Mou vášní a posláním je ukazovat tyto jednoduché principy, které lidem pomohou změnit život a cítit se skvěle. Můj příběh najdete zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.