Měření obvodu

Jak váha může ovlivňovat naši psychiku … a proč není důležitá

Ty jsi přibral?

„Ahoj, nějak jsi přibral.“ „Ne ne, vážím pořád stejně.“

Tak nějak začínal rozhovor dvou návštěvníků sedících u vedlejšího stolu v restauraci. Nedalo se to přeslechnout, protože přicházející takto oslovil druhého, než si k němu přisednul. Poté pokračoval:

„No mě se zdá, že máš bříško.“ „To asi trošku jo, říkala mi to i partnerka, ale váha mi ukazuje pořád stejně. Tak to neřeším.“

Co nám vlastně tělesná hmotnost říká …

Přiznám se, že jsem dříve také vše řešil sledováním váhy. Je však pravdou, že se jedná o jeden z mnoha ukazatelů a bohužel ne zrovna vypovídající.

Proč tomu tak je?

Váha je rychlý ukazatel změny v našem těle, ale bohužel jen jednoho z mnoha parametrů. Nejčastěji váhu řešíme v souvislosti s hubnutím, ale také se jí uklidňujeme jako jeden ze dvou zmíněných kamarádů výše.

Jenže váha se nám přirozeně mění během dne a rozdíl tak může znamenat i několik kilogramů. Málokdo si například uvědomuje, že gram sacharidů ve stravě váže až tři gramy vody. Znamená to, že pokud si dáme větší množství sacharidů, které nevyužijeme, váha jde nahoru. 

Z praxe s klienty vím, že pokud v prvních dnech změny jídelníčku ztrácejí kila, nezřídka je to právě voda, která z těla odchází, což může přivodit problémy se stolicí. Ale o tom až jindy.

Kolísání váhy během je tedy přirozené a ovlivněno řadou faktorů. Navíc ani z dlouhodobého hlediska není příliš zásadní. Zajímá vás proč?

Protože hlavní věcí, na kterou je potřeba se zaměřit, není váha, ale je to, jak se mění složení těla. Tedy kolik máme v těle svalů, kolik tukové tkáně celkově, kolik viscerálního tuku, kolik vody, minerálů atd. Vím, lehce se to řekne, ale hůř doma zjistí. Jak na to si řekneme za chvíli. 

Váha není rozhodující

Pocity frustrace z malých váhových úbytků

A právě to, že váha nezohledňuje skutečný stav těla, vedlo jednoho z aktéru epizody v úvodu k domněnce, že je vše při starém a v pořádku. A to i přesto, že jeho okolí reaguje jinak.

S celou řadou klientů jsme narazili na stejný problém, když po třech týdnech od změny jídelníčku a zařazení pohybových aktivit zjistili na domácí váze minimální úbytek hmotnosti, někdy dokonce žádný. Vůbec se nedivím, že propadali frustraci a pocitům marnosti.

Tři týdny a žádná změna. Ta to nemá cenu, určitě to nefunguje.

FUNGUJE. Jenže váha to neukáže. Pokud změníte jídelníček, přidáte pohyb, pak se v těle začne odehrávat řada změn. A v případě, že si zvolíte vhodnou cestu, ovlivníte pozitivně řadu hormonálních procesů v těle.

Ubývá tuková, především mizí vnitřní, útrobní tuk, přibývají svaly a celkově se děje v těle řada změn, které běžná váha nepodchytí. Naprosto běžné je, že váha ukazuje za čtyři týdny úbytek 1 kg.

Ale ve skutečnosti to mohou být 2,5 kg tuků, které člověk ztratil, 0,5 kg celkové vody a k tomu mu přibylo 2 kg svalů. 

Jde tedy o naprosto žádoucí proces, který dle váhy vypadá nic moc, ale pro tělo je to naprostá PECKA.

Na co se tedy zaměřit?

Ideální je využít některý z profesionálních přístrojů, které umí poskytnout řadu podrobných údajů. S kolegy pro práci s klienty využíváme již několik let medical přístroj InBody. Pochopitelně si takový přístroj není potřeba kupovat. V každém městě najdete několik míst, kde podobná měření můžete absolvovat a cena se pohybuje mezi 200-300 Kč. 

Pokud si najdete v místě bydliště měření složení těla, určitě volte přístroj, který umožňuje měření přes horní i dolní končetiny. Měření je výrazně přesnější, o čemž jsem měl možnost se opakovaně přesvědčit. I bez profi přístroje a doma můžeme zjistit jakých změn naše tělo došlo.

JAK?

Domácí Body Analyzer

Jednou z možností jsou chytré osobní váhy, které poskytnou podobné informace jako je tomu u profi přístrojů. Jistěže výsledky nejsou tak přesné, ale vzhledem k ceně je to určitě vhodné řešení. Měření na stejném přístroji poskytne poměrně přesné sledování změn.

Osobní zkušenost mám s Withings Body Cardio a Withings Body, které mi slouží již několik let. Na trhu však najdete řadu dalších výrobků například od Xiomi, iHealth, Amazfit a dalších. 

Fotografie

Fotografie nejen zachytí aktuální stav, ale lze díky ní hezky sledovat změny a vývoj. Stejné místo, stejné oblečení, stejné světlo, mobil a máte srovnávací fotku. Navíc pozorovatelná změna je motivující.

Měření obvodu

Další cestou sledování změny je měření obvodu. Pokud si změříme obvod hrudníku, paží, břicha, pasu, boků, stehen, můžeme poměrně přesně sledovat, kde dochází ke změnám a o kolik. Využít můžete přiložený formulář pro měření.

Kaliper

Kaliperační kleště pomáhají poměrně přesně zaznamenat úbytek tělesného tuku. Měření zvládne každý a doma. Jediné, co je potřeba jsou zmíněné kaliperační kleště. K dispozici jsou dnes nejen klasické kaliperační kleště, ale také digitální, které rovnou poskytnout výsledek měření. 

Kaliperační kleště

Oblečení

Oblečení je úžasným dokladem změny. Svaly a tuk jako nedílná součást našeho těla se totiž vyskytují na různých částech těla. Věřím, že jste si toho také všimli. A proto velice brzy poznáte, že jsou vám volnější kalhoty, i ta mikina na určitých místech začíná plandat. A věřte, že asi nejvíce motivační je, když si musíte do pásku udělat novou dírku, abyste si mohli více přitáhnout padající kalhoty. Je to super pocit.

TIP 1

Pro motivaci doporučuji jedny kalhoty si ponechat. 

TIP 2

Pokud už přeci jen chcete občas kouknout na svou hmotnost, pak ji sledujte vždy na jedné váze. Každý přístroj je jiný a odchylky mohou být i několik kg.

Evidence pokroku

Lidé mají rádi sledování různých ukazatelů vývoje a mnozí si sestavují i různé statistiky. Je to motivačnízajímavé zároveň. Pokud jste se rozhodli udělat něco se svým zdravím, kondicí a celkovým fyzickým stavem, pak je určitá evidence určitě vhodná. Věřím, že jste našli v dnešním článku inspiraci, jak na to a také tušíte, proč samotné vážení není dostatečně vypovídající. A pozor, pokud váha neklesá, nemusí to být vůbec špatně! Ale psychicky to může deptat natolik, že z nově nastolené cesty sejdeme a vrátíme se k chybným návykům. 

Jako psychologa mě vždy zajímaly souvislosti fungování mysli a těla. Mou vášní a posláním je ukazovat tyto jednoduché principy, které lidem pomohou změnit život a cítit se skvěle. Můj příběh najdete zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.